Enerjoy

Voedingsadvies voor de nachtdienst

/ Leave a comment

Voedingsadvies voor de nachtdienst - EnerjoyWerken in de nachtdienst heeft een grote impact op iemands energieniveau, gezondheid en vitaliteit. Het is daarom in het belang van werkgever èn werknemer om aandacht te schenken aan gezond gedrag. In dit artikel geven wij je tips over voedingsadvies voor de nachtdienst.

Verstoorde biologische klok

Heb jij of een van jouw collega’s een verstoord circadiane ritme als gevolg van een nachtdienst? Dit kan je herkennen aan de volgende klachten:

  • Last van vermoeidheid;
  • Slecht slaapritme;
  • Maag- en darmklachten, onregelmatige stoelgang;
  • Zegt geen tijd te hebben;
  • Neerslachtigheid.

Voedingsadvies voor de nachtdienst

Er zijn met name twee dingen belangrijk als je nachtdienst draait: wat je eet en wanneer je eet.

Wat: Omdat de darmactiviteit mede bepaald wordt door je interne klok zal deze ‘s nachts minder actief zijn. Eet daarom licht verteerbare voedingsmiddelen en kleine maaltijden, om maag en darmen niet teveel te belasten.

  • Vet wordt ’s nachts afgeraden;
  • Snelle koolhydraten worden ’s nachts ook afgeraden, deze veroorzaken dips;
  • Eiwitten zijn ’s nachts aan te raden.

Wanneer: Jouw ritme wordt deels bepaald door de tijdstippen dat je eet. Eet je onregelmatig, dan kan je bepaalde klachten krijgen, zoals gebrek aan energie en maag- en darmklachten. Voor je lichaam is het ‘prettiger’ om vast maaltijdenschema aan te houden.

Moet je ’s nachts werken en heb je overdag geslapen? Dan werkt het voor je lichaam vaak beter om de avondmaaltijd gewoon mee te eten. Ook een licht ontbijt is aan te raden, ook al is dat vlak voordat je gaat slapen. Eet rond 01:30 een tweede maaltijd (als het ware een lunch). Om 23:00 en 5:00 kan je eventueel nog een licht verteerbare snack nemen.

Wat als je niet eet tijdens zijn nachtdienst

Wanneer je ‘s nachts geen maaltijden consumeert zal je moeite hebben om je energieniveau hoog te houden. Het is van belang om energie binnen te krijgen op het moment dat je het verbruikt. Probeer daarom de reden te achterhalen dat je niet eet. Is het gebrek aan eetlust, of gebrek aan tijd?

Trek in eten kan je stimuleren door te beginnen met het eten van kleine beetjes. Op den duur krijg je meer trek en wordt het gemakkelijker om weer te eten. Bij gebrek aan tijd kun je ervoor zorgen dat je snelle, makkelijke en gezonde snacks meeneemt naar het werk, en dat je een voedzame maaltijd neemt vóór aanvang van de dienst.

Support nodig?

Nieuwsgierig naar hoe Enerjoy jouw bedrijf met onderscheidende interventies kan ondersteunen? Lees meer over onze activiteiten of neem direct contact met ons op. Wij denken graag gratis & vrijblijvend met je mee!



Marjolein van Kleef | EnerjoyWanner heb jij een energiedip op het werk? Deel het via LinkedIn, Twitter of Facebook! Heb je vragen en/of opmerkingen, plaats een reactie op deze pagina. Jouw inbreng is van harte welkom!

Dit artikel is geschreven door:
Marjolein van Kleef
Diëtist. Gespecialiseerd in werknemers met onregelmatige diensten.

Leave a comment

Neem contact op met Enerjoy - gezond eten op het werk

Opdrachtgevers

Nieuwsbrief

Ontvang elk kwartaal tips, tools & wetenswaardigheden over gezond eten op het werk!

Enerjoy motiveert medewerkers tot een gezonde eet- en leefstijl met plezierige, laagdrempelige en doeltreffende activiteiten.

Onze activiteiten richten zich op:
- Gezonder aanbod
- Verhoogde bewustwording
- Verbeterde eetgewoonten

Voor meer:
- Energie en alertheid
- Veiligheid
- Werkplezier
- Productiviteit

Met als doel: een langdurig gezonde organisatie!

Lees hier meer over onze programma's en activiteiten.